مجموعه های رمضانی ضعیف تر از سال های قبل هستند/تشابه «یاور» با «ستایش» قابل شهود است/فقدان تلویزیون آثار کمدی است!
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۳۹۸۵
حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در خصوص تفاوت سریال های رمضانی با سال های پیشین با برنا گفت و گو کرد که در ادامه می خوانید.
حسین سلطان محمدی سریال های ماه رمضان را با سال های قبل مقایسه کرد و ویژگی مشترکی که در بین سریال های سال گذشته و امسال وجود دارد را مورد بررسی قرار داد و در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: ویژگی مشترکی که در بین سریال های سال گذشته و امسال وجود دارد این است که 30 قسمت برای پخش در ماه رمضان هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در خصوص چرایی موفق نبودن آن ها بیان کرد: اگر این سریال ها شاخصه جدید و جذابی برای نمایش داشتند با پخش لیگ آسیا عقب نشینی کردند و یا شاید می توان گفت به نوعی شانس آوردند که هیجان فوتبال کمک کرد که این مجموعه ها ارزیابی کامل فنی نشوند. به طور کل سکوتی که در رابطه با آن ها هست به فقدان ابتکار و داستان پردازی مربوط می شود و مقدار زیادی از آن ها برای ارزیابی به تعداد اندک بیننده ها مرتبط می شود.
سلطان محمدی در این باره که آیا سریال های رمضانی نسبت به سال های پیشین تغییر کرده است یا خیر خاطرنشان کرد: به نسبت سال های قبل جذابیت سریال ها کاهش پیدا کرده و مردم کمتر درباره آن ها حرف می زنند. می توان گفت با بررسی داستان ها به تشابه بین «یاور» با سریال موفق «ستایش» می رسیم، شخصیتی که به عنوان شاخص برای «یاور» مطرح شده و در کنار آن نیز سریال «احضار» تمرین و یا بازگشتی به سریال های «اغما» و «او یک فرشته بود» است که به نظر من این سریال ها در مقایسه با «احضار» بحث هایی با محوریت شیطان را بهتر بیان کرده اند.
او بیان کرد: در حال حاضر یا دانش منتقدین به اصطلاح دگرگون شده و یا اینکه جامعه در حال تغییر است. در حال حاضر و در جامعه ی امروزی که مردم غمگین هستند و شادی ندارند چرا باید اثری ترسناک تولید و به پخش برسد. به نظر من با تغییر جامعه، باید داستان های موفقی مانند 10و یا 20سال گذشته بیشتر تولید شود.
در دوره ای که مسائل باوری، درونی، فطری در ذهن ما کمرنگ شده است باید با ساخت فیلم و سریال های جذاب به ذهن مردم تلنگر وارد کرد.
این متقد در ادامه بیان کرد: در نهایت مجموعه های امسال پاسخ موفقی از تماشاگر نگرفتند و ما کمتر میشنویم که مردم رضایت داشته باشند و همچنین منتقدین هم سکوت کرده اند و اگر اعتراض کنند جز اعتراض های سطحی چیزی نیست.
او در ادامه و در خصوص سریال ها تصریح کرد: سریال «بچه مهندس» هویت زندگی یک جوان با ویژگی های خاص است که در 3 فصول قبل شاهد رشد و نمو آن بوده ایم. در کل عوامل تهیه داستان ها و سریال ها فعالیتی برای تبلیغ بیشتر در سطح فضای مجازی نمی کنند و مردم سعی می کنند بیشتر به فوتبال پناه ببرند. و در کنار آن ها نیز منتقدین اصطلاحا به بیراهه می روند و همین باعث می شود که مجموعه های امسال نسبت به سال گذشته و سال های قبل تر ضعیف تر باشند.
حسین سلطان محمدی در پایان بیان کرد: در سال های گذشته و همین طور امسال شاخصه آشکار تلویزیون فقدان اثر کمدی است. چند سالی می شود که تلویزیون در این وجه کمرنگ است و درواقع می توان گفت به خصوص برای مردمی که در منزل هستند عملکرد خوبی نداشته است.
در نهایت آثار تلویزیونی به شدت ضعیف است و هرچه روبه جلو حرکت می کنیم نقطه عطفی در آن ها وجود ندارد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون سینما سریال نقد احضار ماه مبارک رمضان منتقد بچه مهندس 4 یاور سلطان محمدی سال های قبل سال گذشته مجموعه ها سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۳۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشهای است؟!
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانهها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه میشود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درستتر سلبریتیها میشود.
به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن میشود.
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرمهای داخلی است، میتوان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر میتوان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشهای هستند؟!
۱-هر چند برخی سریالها در سالهای اخیر مروج زندگیهای تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایهها و تعریضات غیرمنصفانهای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.
۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و میدهند.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریالها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی میکنند.
۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنامهای متعدد از ویژگیهای غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم میگذارد.
۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال میتوان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگیهای لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.